کتابخانه ی لی یوان (LiYuan) در سال 2011 و توسط دفتر Li Xiaodong، در زمینی به مساحت 175 متر مربع، در شهر پکن چین طراحی شد.

کار ساخت پروژه کتابخانه جدید شهر اشتوتگارت آلمان توسط گروه معماران Yi و پس از برنده شدن در مسابفه سال 1999 در راستای طراحی این کتابخانه، در 21 اکتبر 2011 به پایان رسید و به صورت رسمی افتتاح شد.

از آنجا که به طور کلی معماری "ریکاردو لگورتا" و فرزند وی "ویکتور لگورتا" بیشتر ساختمان محور است تا زمینه گرا، کتابخانه عمومی سن آنتونیو ایالت تگزاس آمریکا نیز همچون سایر آثار آنها پیوند ضعیفی از لحاظ رنگ و فرم با بستر و زمینه خود داشته و بیشتر سعی دارد تا به عنوان عنصری شاخص در مقیاس شهری شناخته شود تا ساختمانی ساده که بدون توجه به آن نیز می توان از مقابلش عبور نمود.

دفتر معماری "بولس- ویلسون" در سال 1980 توسط جولیا بولس آلمانی و پیتر ویلسون استرالیایی در لندن تاسیس شد. سرآغاز موفقیت های این دفتر را می توان کسب رتبه اول در مسابقه طراحی کتابخانه شهر مونستر آلمان دانست. این کتابخانه با زیر بنای معادل ده هزار مترمربع اولین بنای عمومی طراحی شده توسط این دفتر بود.

کتابخانه مرکزی ونکوور یکی از بزرگترین پروژه های فرهنگی در پایتخت کانادا به شمار می آید که در سال 1995 افتتاح گردید. ایده و تصمیم ساخت این بنا پس از نظرسنجی عمومی از شهروندان در نوامبر 1990 در دستور کار مسوولان قرار گرفت.

شاخصه های معماری مایکل گریوز از آن زمان که به عنوانی یکی از پنج معمار نیویورکی به شهرت رسید تا به امروز تفاوت چندانی نکرده است. سبک معماری وی همچنان ریشه در گرایشات پست مدرنیستی و استعاره های تاریخی به معماری کلاسیک دارد.

ماریو بوتا معمار مشهور سوئیسی امروزه به عنوان یکی از باسابقه ترین و پرافتخار ترین نمایندگان معماری عصر پست مدرن شناخته می شود. به عقیده بوتا محدودیت برای معمار همواره و درتمامی پروژه ها وجود خواهد داشت و این طراح است که می بایست از آنها به عنوان پتانسیل و نکاتی مثبت در طراحی استفاده کند.

الماس سیاه نام ساختمانی پوشیده از سنگ گرانیت سیاه و شیشه هایی تیره رنگ در حاشیه ساحل شهر کپنهاگ دانمارک است. این بنای عظیم  کتابخانه ای است که در سال 1999 به ساختمان قدیمی کتابخانه سلطنتی دانمارک الحاق گردیده و امروزه به عنوان یکی از جذابترین شاخصه های شهری پایتخت به شمار می رود.

جوزپ لیناس متولد 1945 میلادی، از جمله معماران معاصر اسپانیاست که تاثیر زیادی بر شکل گیری و تعریف ویژگی های معماری پسا مدرن در اسپانیا داشته است.

دیوید چیپرفیلد، معمار برجسته بریتانیایی در سال 1984 میلادی، پس از کسب تجربیات فراوان از همکاری با نورمن فاستر و ریچارد راجرز، دفتر شخصی خود را در لندن تاسیس نمود.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که بناهای فرهنگی نظیر موزه ها، گالری ها و کتابخانه ها با آن روبه رو هستند نیاز به گسترش و تامین فضا برای آثار جدید است. این امر در کتابخانه های قدیمی که امروزه با گسترش صنعت چاپ و همچنین اضافه شدن اسناد اطلاعاتی دیجیتال مواجه شده اند بیش از پیش محسوس می باشد.

خلاقیت در معماری نورمن فاستر، در فرم یا عملکرد محدود نمی شود بلکه تمامی ابعاد کالبدی و غیر کالبدی ساختمان، از طراحی فرم گرفته تا تاثیرات فرهنگی، روانشناختی و محیط زیست، همگی از هوش و هنر این معمار باتجربه بهره می برند.

"جیکانکارلو مازانتی" معماری را در فاصله سال های 1983 تا 1987 میلادی در دانشگاه خاوریانا در کلمبیا آموخت و سپس به ایتالیا رفته و در دانشگاه فلورانس، به ادامه تحصیل در رشته طراحی صنعتی و تئوری معماری پرداخت.

فوجیموتو معمار جوان ژاپنی در سال 1994 از دانشکده معماری توکیو فارغ التحصیل شد و در سال 2000 دفتر شخصی خود را تاسیس نمود. خلاقیت وی با طراحی چندین بنای کوچک مسکونی آشکار گردید و ایده های وی به سرعت توانست توجه مجلات معماری را به خود جلب نموده و جوایز بسیاری را در مدت زمانی کوتاه از آن وی سازد.

استفاده از تکنولوژی در جهت بازسازی معمارانه الگوهای موجود در طبیعت و همچنین مشارکت سازه و المانهای آن در تعریف فضا و پیوند تفکیک ناپذیر سازه و معماری شاخصه آثار "تویو ایتو" است.

کتابخانه ملی فرانسه که اکنون یکی از نمادهای ملی این کشور محسوب می شود آخرین و مهم ترین پروژه ملی فرانسوا میتران، رئیس جمهور معاصر فرانسه است.

همانگونه که تاریخچه معماری موزه را می توان به قبل و بعد از طراحی موزه گوگنهایم فرانک گری تفکیک نمود، معماری کتابخانه نیز توسط دو بنای شاخص وارد مرحله جدیدی گردید.

بسیاری از بناها نظیر برج ها موزه ها و آسمان خراش ها به عنوان شاخصه های معماری شهرهای مختلف شناخته شده اند اما تنها یک کتابخانه به عنوان نمادی بین المللی برای یک شهر محسوب می شود؛ کتابخانه مرکزی شهر سیاتل در ایالات متحده آمریکا.

آثار ویلیام برودر را در سبکی از معماری می توان طبقه بندی نمود که مختص معماران جنوب غربی ایالات متحده آمریکا و همخوان با شرایط جغرافیایی و طبیعت خاص این منطقه می باشد.

در خصوص ذات و ماهیت معماری لویی کان بهترین تفسیر از آن دیوید رینهرت همکار وی است؛ او می گوید طراحی هر بنایی برای لویی کان همسان با طراحی یک معبد مذهبی است، موسسه زیست شناسی سالک همانند معبدی برای علم، ساختمان های دولتی داکا معابدی برای آموختن و کتابخانه آکادمی فلیپس معبدی برای آموختن.